Recensie Opstand

Opstand – Michelle Visser

Omslagfoto

Oordeel

****

Samenvatting

De zussen Sabine en Karlijn mogen dan een tweeling zijn, ze verschillen van elkaar als dag en nacht. Sabine, de rustige van de twee, vertrekt na haar huwelijk in 1829 naar Brussel, waar ze het succes van de banketbakkerij van haar man Bernard uitbouwt. Dan escaleert het conflict tussen Zuid- en Noord Nederland, waarbij Antwerpen en Brussel een slagveld worden en er vele slachtoffers vallen. Als Nederlandse wordt Sabine ineens met wantrouwen bekeken.

Intussen moet de onstuimige Karlijn haar vader helpen in zijn drukkerij in Utrecht, maar in plaats daarvan reist ze in het geheim haar liefde Gijs achterna, die dienst heeft genomen in het leger. Hij blijkt echter in de strijd om Antwerpen gesneuveld te zijn. Karlijn zoekt haar toevlucht bij Sabine, maar daar is het niet langer veilig. Tegen hun wil zijn de zussen in tegenover elkaar staande kampen terechtgekomen. Wat is sterker: liefde, familiebanden of loyaliteit aan het vaderland?

Recensie

Als geschiedenis studente is het eerste wat mij opvalt aan deze roman het bijzondere onderwerp. De strijd tussen de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden is een conflict wat naar mijn mening wordt onderbelicht in geschiedenis lessen. De twee verhaallijnen spelen af in Utrecht en Brussel, waardoor beide partijen goed worden belicht. Voor de lezer is het al gauw duidelijk dat er in dit conflict geen uitgesproken slechterik is, maar dat de opstand aan beide partijen genoeg slachtoffers eist.

Het boek geeft een mooi verhaal en een geschiedenisles. Het verhaal is op een toegankelijke manier geschreven. In het begin moest ik erg wennen aan de schrijfstijl van Michelle Visser, maar na twee hoofdstukken was ik helemaal verslingerd aan het boek. Beide kanten van het verhaal komen aan bod en het verhaal van de soldaat Gijs geeft net iets meer historische diepgang. Een klein minpuntje vond ik de stereotypen tweeling. In meerdere verhalen passeren tweelingen de revue en zijn vaak elkaars tegenpolen. In dit verhaal is het niet anders. De zussen lijken wel karikaturen waardoor het voor de lezer moeilijk is te identificeren met de hoofdpersonen.

Al met al is dit een mooie historische romen, die ik iedereen aanraad om te lezen. Een goed verhaal en tegelijkertijd verbreidt de lezer zijn kennis over de vaderlandse geschiedenis.